tisdag, januari 02, 2007

Blomkålssoppa

Idag ska jag laga soppa med blomkål och potatis. Bilden kommer när jag lagat klart *ler* Detta är ingredienserna och hur jag tänker göra...
2 vitlöksklyftor
1 lök
4-6 potatis
½-1 blomkålshuvud
Grönsaksbuljong
1 liter vatten
salt, peppar
Hacka vitlök och lök. Ta av buketter från blomkålshuvudet. Skala potatis och tärna den. Fräs lök, vitlök och blomkål i lite olja. Smula i buljongtärningen och lägg i potatisen när du häller på vattnet. Låt koka tills blomkål och potatistärningar är mjuka. Smaka av med salt och peppar. Jag tänkte mixa soppan med min mixerstav så att den blir slät. Servera med macka och sprinkla över lite persilja.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag hittade hit av en slump, men det här är verkligen en blogg jag ska lägga in bland mina favoriter och besöka när jag behöver tips på mat. Blomkålssoppan lät god, jag får testa den någon dag.

Aoife sa...

har provat blomkålsoppan. Smaskig! Schyst hemsida:)

Aoife sa...

ps

jag lägger också till den till min sida... (jag har ju lite svenska läsare:)