måndag, mars 24, 2008

Vinterpasta med fattigmanspesto :-)

Såg en rolig benämning på pesto utan pinjenötter och allt vad det nu kan vara och kände att det där vill jag skriva någon gång, fattigmanspesto.
Pasta till så många ni är (detta är för typ 2)
1 fänkål
½ röd paprika
1 rödlök
1,5 msk vitlöksolja , eller olivolja med 1 pressad vitlöksklyfta
6 st oliver
salt, svartpeppar (nymald)
Pesto
1 rostbrödskiva, rostad
3 msk persilja , hackad
Koka pastan enligt anvisning på förpackningen och låt rinna av. Ansa och skär fänkålen i tunna skivor. Kärna ur och strimla paprikan. Skala och hacka löken grovt. Blanda grönsakerna med oljan i en bunke. Låt marinera 5–10 min. Ta upp grönsakerna och fräs dem på medelvärme 5–8 min, rör om då och då. Blanda i pastan och oliverna och låt allt bli varmt.
Rosta det vita brödet och smula ner i bunken där du hade grönsakerna. Blanda i persiljan. Vänd runt för att ta vara på vitlöksoljan. Servera pastan i tallrikar och garnera med peston.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, bra recept! Fänkål har seglat upp som en favoritgrönsak för mig de senaste månderna, använder den gärna som bas i risotto eller t.ex. linssoppa.
Olika varianter av pesto är jäkligt kul tycker jag!