onsdag, mars 01, 2006

Chilibönburgare


1 paprika
1 lök
3 dl (1 burk) kidneybönor
3 dl (1 burk) kikärter
Kokta potatisar, 1-2
2 dl ströbröd
Chilipeppar
2 vitlöksklyftor
Fräs fint hackad lök och paprika i olja. Ta ram en buke och mosa den kokata potatisen i den, blanda i fräset och bönorna. Mosa med gaffel eller använd mixerstav. Häll i 1 dl ströbröd och blanda. Pressa i vitlöksklyftor och chilipeppar, smaka av med örtsalt och peppar. Använd händerna för att gegga samman bönsmeten. Forma burgare efter eget tycke och smak och vänd dem i ströbröd. Stek i medelvarm panna. Servera i hamburgerbröd, med sallad och kanske potatisklyftor.
Bild från animalaid

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mums, du har alltid så goa recept på din sida. Inte för att jag är vegan, inte ens vegetarian men vi lagar oftast mat utan animaliska produkter hemma. Jag har tyvärr problemet att en av mina söner är sojaproteinallergiker och det gör det hela svårare. Som du säkert förstår skulle ingen bli gladare än jag om du försökte ha lite fler recept utan soja.
Till helgen blir det i alla fall Chilibönburgare på menyn.

ninaboel sa...

*ler* vad roligt! ja, det finns ju massa recept utan soja, sojabönor och tofu. Det ska jag ha i åtanke! Fråga: Om man är allergisk mot sojaprotein - kan man ha problem med andra typer av protein från andra typer av bönor med då?

Anonym sa...

Har man otur kan man vara känlig mot alla baljväxter men oftast är det sojabönan och jordnöten som brukar ge de allvarligaste allergiska reaktionerna.