fredag, januari 06, 2006

Nötburgare

Funderade på vad det skulle komma här idag och så kom jag på att jag helt enkelt skriver in det vi gjorde idag *ler* Burgare med hasselnötter och jordnötter.
100 gr Hasselnötter
100 gr Jordnötter
3 kokta potatisar
1 Finhackad gul lök
Champinjoner
Squash (Zucchini)
Chili, salt, peppar

Bilden är från Tasteline.
Börja med att koka potatisen. Skalad och i småbitar går det på några minuter!
Ta fram matberedaren, sätt i knivarna/knivbladet och mal nötterna.
Hacka de färska champinjonerna, löken och squash, har du paprika hemma - hacka i det med :) Fräs med lite olja, salt och peppar.
Ner med potatis och svampröran i matberedaren och sätt i gång. Nu blandas nötterna med de andra ingredienserna till en god smet.
Smaka av med salt, peppar och ev. soja.

Forma till biffar som du lägger på bakplåtspapper på en plåt och in i ugnen. Cirka 20 min 225 grader.

Vi serverade dem med hembakta brödbullar och klyftpotatis som var inne i ugnen samtidigt som burgarna. Gott!
Kategori: Biffar

2 kommentarer:

Namnlös sa...

Är detta ett eget recept alltså?
Jag är hur imponerad som helst!!
Kram

ninaboel sa...

*skrattar* ja minsann... men jag har ju läst andra burgarrecept i mina dagar så... steget till att hitta på detta var kanske inte så stort :) Jättegoda! Grundreceptet är enkelt. 200 gr nötter och cirka 2 kokta potatisar. Mosa samman med salt och peppar samt ev. andra kryddor. Stek. Gott och verkar svårare :)