lördag, april 22, 2006

Vegan Cheesecake

350 gram mjuk tofu
1-1½ dl sojamjölk
1-1½dl socker
1 tsk vaniljextrakt, eller lite färsk vanilj!
½ dl lönnsirap
Digestivekex eller liknande
Krossa kexen (blanda ev i ngn matsked vatten) och lägg dem som botten i en form med avtagbara kanter.
Värm ugnen till 175 grader. Ta fram matberedaren eller mixern och lägg i tofu, sojamjölk, socker, vaniljsmak och lönnsirap. Lår dettta mixas till det är lent och fint och häll i pajbottnen. Baka i ugnen i 30 minuter och låt den sedan kallna innan du ställder den kylt för riktig nedkylning.
Förutom vaniljen är det gott att smaksätta med citron, lime, apelsin eller liknande. Bör serveras tillsammans med en hallonsås (värm frysta hallon i kastrull), chokladsås eller färsk frukt som melon, ananas, banan...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Är mjuk tofu samma som "silken tofu"? Och kan man ersätta maple syrup med något - honung är väl uteslutet för riktiga veganer - men något annat i så fall?

ninaboel sa...

ja mjuk tofu, silken tifu, den vitare mjukare varianten. Jag köper i en asiatisk butik och brukar köpa deras "vita" variant om jag ska ha det i kakor eller liknande... lönnsirap är ju kanske inget man har hemma så ofta, det är sant... men det borde ju gå med ljus sirap kan jag tänka mig... *funderar*

Anonym sa...

Smaken var över förväntan. Jag smaksatte med rivet skal från en citron och vaniljsocker istället för vaniljextrakt. Däremot blev den inte särskilt vacker i färgen och rätt lös i konsistensen. Men tack för ett riktigt sjysst recept. Det här var så enkelt att till och med jag kunde baka.

Anonym sa...

Ve du om man kan använda naturell tofu?

ninaboel sa...

@Leroy naturell tofu bör det vara ja, ingen smaksatt variant. Eller du kanske menar en viss produkt? Det går bra med de flesta sortes tofu utan smak tror jag men finast och bäst resultat blir det med den mjuka/silkes tofun.

@ Dick Konsistensen verkar bli lite olik beroende på vilekn tofu jag använt. Säkert sojahalten i den som bestämmer hur stelnat det blir. Tack för ditt tack och bra tips med smaksättning! Kan tänka mig att limeskal skulle vara en höjdare med! Och så hallonsås till det.

Anna sa...

Har sett flera recept där de använder ljus sirap till cheesecake så det går alldeles utmärkt! Någon som vet om man kan ha i typ färska hallon eller jordgubbar i "smeten" istället för t ex citron??