tisdag, februari 07, 2006

Muffins eller sockerkaka

Känner för att baka något smaskens idag. Kanske muffins. Jag brukar använda samma smet som till sockerkaka men ha inne kortare tid...
4 dl mjöl
1,5 dl socker
2 tsk bakpulver
100 g margarin
2 dl sojamjölk
Ugnen ska vara på cirka 175 grader. Blanda de torra ingredienserna och om du ska ha vaniljsocker eller kanel eller... Finfördela margarinet i blandningen med fingertopparna. Tillsätt sojamjölk och om du ska ha andra kladdiga grejer som blåbär eller äpplen eller... Om du gör det som sockerkaka ska det vara i nedre delan av ugnen i smord och bröad form ungefär 40.-45 minuter, ska det vara muffins behöver de inte lika lång tid utan cirka 15.
Bilden visar muffins med chokladhallonsmak, jag hittade den på Cadburys australiensiska hemsida

3 kommentarer:

Anonym sa...

Här är lite grundtips för bakning av mjuka saker (bröd, mjuka kakor, pannkakor osv)

ÄGG: Bra substitut till 1 ägg är en matsked sojamjöl uppvispad i (drygt) en halv dl vatten. Låt dock degen/smeten stå ett tag om du gör så (en halvtimme förslagsvis).

MJÖLK: Till mjölk kan man ju göra egen rismjölk genom att mixa kokt ris med kokande vatten. 4 delar vatten till 1 del kokt ris (enligt ett recept på vegweb.com). Söta med vaniljsocker. Om du ska dricka det (inte så gott enligt mig) kan du sila det genom en finmaskig duk, men i bakning så fungerar det att använda den tjocka varianten av mjölken (ej filtrerad alltså).

Jag gjorde "amerikanska muffins" efter det receptet som står på baksidan av kungsörnens vetemjöl special men med ovanstående substitut härom dagen. Det blev jättelyckat!

Grädde och margarin/smör får man helt enkelt köpa vad jag vet.

Har försökt göra hemmagjord glass på soja, men det blev helt enkelt inte bra. Däremot tycker jag att köpt havreglass är betydligt godare än ko-glass i samma prisklass.

Lycka till i veganiseringen!

Anonym sa...

Vi provade precis det här receptet och det var jättedåligt, tacka vet jag vegania!

Anonym sa...

Besviken: Kan man inte baka funkar inte några recept. Det här är super :)